På denne side finder du inspiration og redskaber, som kan bruges, hvis du overvejer at ansætte peer-medarbejdere samt i selve ansættelsesprocessen af peer-medarbejdere.
Arbejdspladsens motivation og parathed
Inden ansættelse af peer-medarbejdere på arbejdspladsen, er det vigtigt at afklare motivationen for ansættelsen. Som arbejdsplads kan I spørge jer selv om følgende:
Noget andet, som du som arbejdsgiver kan overveje, er, hvorvidt arbejdspladsen er klar til at ansætte peer-medarbejdere. Peer-støtte organisationen, ”Western Mass Peer Network”, har udviklet en temperaturmåling med 10 spørgsmål, I som arbejdsplads kan stille jer selv, der omhandler forskellige aspekter af parathed til integration af peer-støtte (Socialstyrelsen, 2016). Du kan downloade temperaturmålingen her.
Som arbejdsgiver kan du ligeledes sidde med forskellige spørgsmål om, hvad det indebærer at have peer-medarbejdere ansat, f.eks.:
Gode råd til jobstarten
Når din nye peer-medarbejder skal starte på arbejdspladsen, skal du gøre det samme for peer-medarbejderen, som du vil gøre, når andre nye medarbejdere ansættes. Lederen og peer-medarbejderen skal sammen afklare, hvorvidt der er særlige behov, der skal tages hensyn til. Herudover viser alle erfaringer, at det er vigtigt med en tydelig funktionsbeskrivelse for stillingen.
Her er en række forslag til, hvad du kan gøre ved peer-medarbejderens jobstart (Rasmussen & Johansen, 2015), for at den bliver så god som mulig:

Som hjælp til i fællesskab med peer-medarbejderen at definere vedkommendes opgaver, og hvordan peer-medarbejderen og kollegaerne skal supplere hinanden, kan I anvende ”Peer-worker role star”. Redskabet opridser en række forskellige opgaver og en skala for, hvor central en del af peer-medarbejderens rolle opgaven skal være. I kan få inspiration i nogle af de nævnte opgaver eller selv definere jeres egne.

Download peer-worker role star her.